Tidligt i morges tog vi afsted til vores lokale gletsjertunge, Solheimajökull. Ved ”Cafe Solheimajökull” blev vi udstyret med ishakke, “cramp ons” og en harness, så vi kunne hejses sikkert op, hvis nogen skulle falde i isens dyb. Vores gletjser-guide Olauf gav de sidste sikkerhedsinstruktioner, inden vi i højt humør fortsatte op til glestjeren. Vi gik alle på en lang række i bedste “de 7 små dværge”-stil: Hey-ho!

Det var en vild følelse at stå på gletsjeren og kigge op. Men endnu mere vildt og foruroligende at tænke på, at hvis vi havde stået samme sted på samme tid sidste år, så havde vi været 10 meter højere oppe. 10 meter mindre is! På bare ét år! Hvor mon vi står til næste år??

Turen gik op ad den smukke gletsjer, hvor sprækkerne og hullerne i isen skabte en flot dynamik. Det var en fantastisk oplevelse.

Fulde af begejstring og i en lille smule regnvejr hoppede vi på bussen og kørte hen til smeltevandssletten Mýrdalssandur, hvor vi skulle arbejde med en drone. Da vi var i fuld gang, kom der to gutter i en bil, som bare nægtede at køre på vejen. Det resulterede i at deres bil sad fast i det våde, sorte vulkanaskesand. Så kom ”Talenter på tværs” til undsætning! I samlet flok fik vi skubbet bilen tilbage på vejbanen.

Senere fandt vi nogle store sten, der som kanonkugler var skudt af sted fra mødet mellem gletsjerisen og det 1100 grader varme lava. Det siger noget om den kraft, der gemmer sig i de isdækkede vulkaner!

Efter Europas største ørken (Mýrdalssandur) besøgte vi en sort strand i vildt stormvejr. Også her mærkede vi virkelig naturens kræfter. Frederik kom næsten op at flyve, da vinden tog fat i hans gule regnslag, men heldigvis flåede den regnslaget i stykker og sendte det ud i landskabet i stedet for ham.

Vi fandt enden af regnbuen!

Regn og blæst skiftede brat til højsommersol, da vi nåede et af Islands mange smukke vandfald. Vi valgte at tage en frisk (og for nogle hård!) gåtur op ad 426 trappetrin for at se vandfaldet ovenfra. Magnus satte rekorden,og nåede toppen på bare 2 minutter og 15 sekunder! Som de kvikke og hurtige nok kan regne ud, så har sol og vand det med at lave noget øjenguf: Regnbuer! Sådan én fik vi også med – nej, ikke bare én, men TO storslåede regnbuer! Vi fandt dog ikke guldet for enden af i denne omgang.

Vi kom ind i en dal, man kun kunne færdes i på gåben, så ingen fastkørte biler her. Islandske skoleelever har gennem generationer har gået til svømning i den varme kildes bassin, som ses på billedet. Vi brugte det dog mest til at slappe af og kigge rundt på bjerge, is og tænke over de geologiske processer, der har skabt landskabet. De modige fik en dukkert i den klare, iskolde flod, der brusede livligt i skarp kontrast til den varme kilde. Heldigvis kunne de så hoppe i bassinet og få varmen bagefter.

F*I*R*E

I*C*E

Alt i alt en NICE dag med ICE, storm, regn og sol – ja, ”just another day in ParadICELAND 🙂