I dag har været en dejlig dag. En rigtig dejlig dag! Vi startede dagen med at åbne vores chakraer med Alexanders morgenyoga: Ohms, solhilsener, fandango, og hvad det nu ellers hedder. Så gik vi ned til morgenbuffeten, og klokken 9:30 tog vi afsted mod NordVulk, Nordisk Vulkanologisk Center. Her fik vi et foredrag om vulkaner af den førende vulkanolog, Rikke Pedersen, som i øvrigt er dansk. Hun fortalte blandt andet om nogle af de store vulkanudbrud, der har fundet sted på Island.

Så tog vi ud og så en masse rigtig, rigtig flotte døde fiskehoveder, der skulle sendes til Afrika 🙂 Derefter vandrede vi rundt på de mosbevoksede lavamarker på Reykjanæs. Efter vi havde vandret rundt på mosset i 10 minutter, fortalte de os, at det tog mosset 700 år at vokse tilbage op igen, der hvor vi havde trådt det ned – ups. Hvad er det nu, undskyld hedder på islandsk?

Derefter tog vi bussen til Kryssovik til en enorm smuk sø ved navn Kleifarvatn.

VIDEO: Søen der forsvandt – Kleifarvatn

Vi besteg klipper, kravlede ned af klipper, så og mærkede på det sorte, vulkanske sand, og nød vandets flotte farve, samt tågens mystiske dække. Derefter hoppede vi på bussen igen og stoppede ved det første og bedste sted, der lugtede af æg. Det var et sted, der osede med svovldampe (som lugter af rådne æg), og som var smukt dekoreret med boblende mudderpotter. Vi kæmpede os op ad bjerget, og da vi, med stor anstrengelse, endelig nåede hvad vi troede var toppen….så kunne vi se den rigtige top, og at vi kun havde besteget ca. 1/3 af bjerget. På den sidste og absolut højeste top spiste vi sandwicher og drak vand.

Herefter tog vi ud til kysten, hvor vi så den midtatlantiske højderyg. Buschaufføren kidnappede os og kørte os til en lille ukendt gejser. Bagefter invaderede vi de Forenede Staters suveræne nation: Vi krydsede en bro, der tog os fra den eurasiske kontinentalplade til den nordamerikanske.

Til sidst tog vi hen til en forelæsning om gletsjere. Dagens sidste måltid blev på gode, gamle Subway, hvor vi fik endnu en omgang lækker gourmetmad. Nu kalder den varme kilde!