”Hvordan er det at gå her?”, spørger en folkeskoleelev de to gymnasielever, der står i boden om studieretninger. ”Hvad er adgangskravene for at komme ind på HF?” spørger en anden de fem studievejledere, der står ved et bord med levende lys og hjemmelavede kager fra kantinen.

Snakken gik over boder, på gange og i klasseværelser, da Hvidovre Gymnasium & HF havde inviteret folkeskoleelever, deres forældre og andre interesserede til informationsaften tirsdag den 16. januar om aftenen.

Og samspillet mellem gæster, nuværende elever og lærere var da også dét, der for flere gæster havde afgørende betydning for, om det var hér, de kunne sig selv eller deres barn blive elev efter sommerferien. For eksempel var en mor og hendes søn på vej ud ad døren, da gymnasiets kvindelige kommunikationsmedarbejder i nysgerrighed hev fat i dem for at høre, hvordan de havde oplevet aftenen. ”Vi følte os godt tilpas, så snart vi trådte ind ad døren,” sagde moderen med en nikkende søn ved sin side. ”Hvad var det, der fik jer til at føle sådan,” spurgte kommunikationsmedarbejderen. ”Alle jer,” svarede moderen. ”Eleverne og lærerne og den åbne måde, vi bliver taget imod af jer på.”

Et trygt sted, hvor vi kender hinanden

Netop relationerne mellem lærere og elever – og måske kommende elever – er en ting, skolen gør meget ud af at pleje. Det var også et emne i rektor Kirsten Jensens tale i det sceneshow, som aftenen startede med, og som ud over talen bød på musik fra skolens musicalband og interviews med tre nuværende elever og to lærere. De fortalte om deres oplevelse af at gå og arbejde på skolen. ”Her er man ikke bare en del af mængden – lærerne kender dit navn og er interesserede i dig,” sagde den kvindelige elev, der blev interviewet, mens hendes mandlige medstuderende supplerede: ”Gymnasiet her er så lille, at rigtig mange af os kender hinanden på tværs af årgange og klasser, og det gør det trygt og rart at gå her. Der er intet hierarki her.”

Blodige fingre

Efter showet var der fri leg for gæsterne. Man kunne komme på guidet rundvisning, gå på opdagelse i de mange boder i skolens vandrehal og se de forskellige fag arbejde i praksis ude i klasseværelserne. I biologilokalet stod en folkeskoleelev med sin ene finger fremme og den anden hånd for øjnene, mens hun bed tænderne lidt nervøst sammen. En kvindelig gymnasielev stak hende hurtigt i fingeren med en lille nål for at måle hendes blodsukker. Og på samme måde var der aktiviteter og forsøg i kemi, fysik, mediefag, IT og musik. Klokken 21.30 gik gæsterne hjem, lidt klogere end da de kom – om det så var på, hvad deres blodsukker var, eller om de vil sende en ansøgning afsted mod Hvidovre Gymnasium & HF inden fristen den 1. marts.

Se mange flere billeder fra aftenen her.