Af Lene B. Klüver Hansen, journalist på Hvidovre Avis

Fredag den 29. september løb gymnasiets årlige Naturvidenskabsfestival af stablen.

Gymnasiet samarbejder med kommunens folkeskoler og naturfagsvejleder, Christian Black-Storm, om at skabe interesse omkring arrangementet.

I år deltog Risbjergskolen, Avedøre Skole, Frydenhøjskolen og Gungehusskolen med fem klasser i alt.

Der ventede dem en spændende dag med workshops i fagene biologi, fysik, kemi, idræt, astronomi og informationsteknologi.

Inden længe var klasserne fra mellemtrinnet og udskolingen i fuld gang med de forskellige workshops – ”Kroppen i bevægelse”, ”Kroppens laboratorium”, ”Meteornedslag” og ”Intelligent genanvendelse I, II og III.”

I idrætssalen gik eleverne til makronerne og udfordrede sig selv i redskaberne, og i ”Kroppens laboratorium” kunne eleverne bl.a. undersøge organer fra dyr, hvor de skulle puste et sæt griselunger op med et sugerør for at se, hvor store de kunne blive.

-Det var mega-nice, udbrød en begejstret elev fra Avedøre Skole.

I fagene fysik, kemi og informationsteknologi var det tværfaglige tema “Intelligent genanvendelse.” Eleverne skulle lede varme igennem dåser for at afgøre, hvilket materiale dåserne var fremstillet af, lyse igennem forskellige materialer for at afgøre, hvilke materialer lys kan gå igennem og finde ud af hvilke materialer, der er magnetiske. Eleverne fik også mulighed for at programmere på computerne, der skulle bruges til forsøgene.

En dåse flåede tomater er f.eks. magnetisk, men det er en øldåse ikke, fandt eleverne ud af.

Næste skridt var så at sortere materialerne egnet til genbrug. Et hjemmelavet rullebånd var særligt udviklet til dagens formål.

Ung til ung formidling

Gymnasiets faglærere var tovholdere på arrangementet, men det var gymnasiets egne studerende, der stod for de forskellige workshops. Og det er der en helt bestemt tanke bag – ”ejerskab skaber ansvar”.

Udover at undervise i naturvidenskabelige fag på en sjov måde, lærer de studerende mere, når de selv skal formidle, og folkeskoleeleverne fatter mere interesse for fagene, når det er en ung, der fortæller og ikke bare endnu en voksen, der skal lære dem noget – ligesom til hverdag, siger lærerne samstemmende.

“De ”små” synes, at det er sjovt, at det er os, der lærer dem noget. Det er mere uformelt og afslappet,” var de studerende enige om.

“Ja, det er meget sjovere med de store. Vi er mere ligesom venner,” lød det fra folkeskoleeleverne.

Efter elevernes engagement at dømme var dagen atter en stor succes.

 

Se mange flere billeder fra dagen her.