Der bliver diskuteret, vurderet og noteret løs ved bordene, da 20 udvalgte elever fra Frydenhøjskolen, Langhøjskolen og Hvidovre Gymnasium & HF i mandags mødtes til første seminardag i det naturgeografiske projekt Talenter på Tværs.

Det var med at holde tungen lige i munden, for niveauet var højt. Det vidnede overskrifter som ‘Island som udkantsområde’, ‘Microstater i en globaliseret verden’ og ‘Socioøkonomiske forhold, demokrati og regional udvikling’ om, men det skræmte langt fra eleverne, der gik til opgaverne med krum hals.

Den vilde natur lokker
Mandagens seminar var det første af i alt seks, inden projektet kulminerer med en uges feltarbejde og massevis af oplevelser på Island. Det er da også rejsen til vulkanøen mod nordvest, der fyldte hos eleverne, da vi spurgte et par af dem, hvorfor de havde meldt sig til projektet:

‘Muligheden for at opleve Island, og se landets gletsjere og vulkaner med egne øjne var bare helt vildt lokkende. Derudover synes jeg også, at naturgeografi er et spændende fag, fordi man får et indblik i, hvordan den klode, vi lever på, fungerer,‘ fortæller HvG’s Hanna Moreno Kappel Iversen fra 2.a.

Erfarent talent
Emma Bjørg Sørensen, der går i 9.c på Frydenhøjskolen deltog allerede sidste i et talentudviklingsprojekt i fagene kemi og biologi på hendes egen skole, og det gav hende blod på tanden. Derfor var hun ikke et øjeblik i tvivl, da hun fik tilbuddet om at blive en del af Talenter på Tværs:

“Det ville jeg bare rigtig gerne være en del af. Der er jo noget mystisk og spændende ved Islands vulkaner og natur, som er helt fremmed for os i Danmark,” lyder det fra Emma, som altid har været fascineret af den naturvidenskabelige verden.

Den 18. november mødes eleverne igen til et seminar på gymnasiet – og der et det netop de fascinerende vulkaner, der er på programmet.